Boekhouding & Administratie

Bij veel ondernemers staat deze taak niet bovenaan het lijstje met leuke werkzaamheden. Toch is dit een zeer belangrijke onderdeel van je bedrijfsvoering zodat je financieel gezond kan blijven en kunt anticiperen op onverwachte kosten. Je kunt je boekhouding en administratie zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden. Allereerst zijn er een aantal plichten die vanuit de Belastingdienst zijn opgesteld;

•    Urenregistratie
•    Facturen
•    Bankafschriften
•    Reiskosten
•    Rittenadministratie
•    Overige bonnen

“Staat het water u aan de lippen? Neem onze helpende aan aan”. 

Bewaarplicht administratie

Verder heb je ook een bewaarplicht van zeven jaar. Dit geldt voor:

 

•    Grootboek
•    Debiteuren- en crediteurenadministratie
•    Voorraadadministratie
•    In- en verkoopadministratie
•    Bankafschriften
•    Agenda’s
•    Loonadministratie
•    Onroerende zaken, zoals huur (10 jaar)

Aftrekposten

Startende ondernemers hebben het recht om in aanmerking te komen voor een aantal interessante aftrekposten met betrekking tot de belastingaangifte. Er zijn meerdere fiscale regelingen waarmee je uw bedrijf een extra duwtje in de rug kunt gaan geven. Hieronder kun je meer informatie lezen over de huidige aftrekposten en kan je ook terugvinden wat je moet doen om in aanmerking te komen voor deze belastingvoordelen.

1. De zelfstandigenaftrek en startersaftrek
2. De MKB-winstvrijstelling voor startende ondernemers
3. De kleineondernemersregeling
4. Telefoon van de zaak
5. Auto van de zaak

Verplichting?

Het is voor zzp’ers en kleine ondernemers geen verplichting om een accountant in dienst te nemen. Grote bedrijven hebben deze verplichting wel (goedgekeurde accountantsverklaring jaarrekening). Het opstellen van een jaarrekening is voor eenmanszaken in die zin ook geen verplichting, maar wanneer een accountant in dienst wordt genomen,  zal dit in de meeste gevallen alsnog worden gedaan. Het is wel verplicht om jaarlijks aangifte inkomstenbelasting te doen. Een geordende administratie vormt hiervoor de basis.

Heeft u hulp nodig?

Neem nu contact op met Hamilton Advies BV.

Waarom Hamilton Advies?
  • Geen dure, dikke rapporten, wij zien radendsnel oplossingen
  • We nemen alle problemen over, zodat u kunt doen waar u goed in bent
  • Binnen 6 maanden heeft uw weer een gezonde onderneming
  • Ruim 40 jaar ervaring in interim en crisismanagement
  • Creatief en kosteneffiecient

Geef uw onderneming weer toekomst.